Podstawą dobrze wykonanego SEO jest umiejętność współpracy z algorytmami wyszukiwarki Google. Udostępniając robotom Google precyzyjne informacje o stronie, można poprawić jej widoczność w wynikach wyszukiwarki. Przedstawiamy 4 meta tagi, które mają największy wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Jak szybko i skutecznie popsuć sobie SEO
Co to są meta tagi?
To przeznaczone dla robotów Google i innych przeglądarek webowych znaczniki, ukryte w kodzie strony. Słowo “Meta” oznacza, że znaczniki dotyczą samego serwisu. Dzięki nim crawlery będę mogły sprawdzić:
- czego dotyczy podstrona,
- właściwy procedura jak ją czytać,
- informację kto powinien ją zobaczyć.
Jest wiele meta tagów i odpowiadających im wytycznych jest bogaty. W związku z tym istotne jest, żeby wiedzieć jak je przygotować, by wspierały indeksowanie strony w Google.
Warto mieć też świadomość, że znaczniki “meta” nie są tym samym co pozostałe tai HTML. Oznaczenia nagłówków, na przykład H1, H2, H3 i tak dalej oraz atrybuty “alt” dotyczące obrazów mają wpływ na indeksowanie strony i są istotne z punktu widzenia SEO, jednak nie są częściu nagłówka - “Head” - kody strony. W związku z tym nie powinny być określane jako “meta” i z takimi mylone.
Najważniejsze meta tagi dla SEO
Z pewnością wiele spośród osób rozpoczynających działania SEO zastanawiają się “Które meta tagi są najważniejsze z perspektywy SEO?”. Warto je poznać i zapamiętać. Poniżej lista strategicznych tagów.
1. Meta title / Title Tag
Terminy Meta Title i Title Tag odnoszą się do tego samego znacznika. Jest on ważny ponieważ pokazuje, że przeprowadzona została optymalizacja treści pod kątem SEO. Dodatkowo poprawia komunikację z użytkownikami wyszukiwarki. Jest to przeznaczona dla użytkownika, zwięzła informacja o czym jest strona, widoczna na stronie wyników wyszukiwania.
Meta Title powinien zawierać dobrze dobraną frazę kluczową, a jednocześnie być sformułowane w atrakcyjny dla użytkownika sposób. Wprowadzenie przez Google rozwiązania nazwanego E.A.T - czyli wytycznych jakościowy dla stron, umożliwioło stosowanie słów kluczowych, które nie muszą być tak zwanym “Exact Match”. Istotne jest, aby:
- nagłówek musi być unikalny, zwięzły i precyzyjnie opisujący zawartość zakładki,
- długość meta title powinna zawierać się w przedziale 50-60 znaków,
- dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie słowa kluczowego na początku tekstu, jednak w sposób naturalny i niewymuszony.
Z “punktu widzenia” robotów Google, istotne jest by nazwa marki została umieszczona na początku meta tagu.
2. Meta description
Meta description to widoczny na stronie wyszukiwania opis podsumowujący zawartość strony. Wyświetla się pod tytułem strony. Najczęściej jest to fragment tekstu, który zawiera 1-2 zdania mające szybko przedstawić czytającemu stronę.
Ten tak widoczny jest na stronie SERP (z ang. Search Engine Results Page) i może pojawić się w mediach społecznościowych. Ma on mniejsze znaczenie dla SEO niż meta title, jednak dobrze sformułowany może wpłynąć na zwiększenie liczby kliknięć w link odnoszący się do pozycjonowanej strony. Może tak się stać gdy spełnione będą następujące warunki:
- będzie przyciągało uwagę użytkowników, czym zachęci go do kliknięcia w link. Pomóc może w tym chwytliwie, reklamowo, sformułowana treść. Ważne jest by zastosować technikę call-to-action - ułożyć chwytliwy tekst, zapraszający do przejścia na stronę.
- koniecznie musi zawierać słowa kluczowe, o ile to możliwe, takie same jak w title. Po pogrubieniu poprawi widoczność w serwisu.
Zalecana długość tekstu meta description zamyka się w przedziale 150-160 znaków ze spacjami.
Crawlerom może “podobać się” rozszerzenie opisu o wskazówki pomogające w indeksowaniu. Mogą to być na przykład zakładki produktowe sklepu internetowego rozszerzone o informacje mające związek z kategorią do której zaliczają się produkty.
3. Meta tag robots
- all - pozwala na pełne indeksowanie i wyświetlanie,
- noarchive - zabrania archiwizowania strony w pamięci podręcznej uniemożliwiając wyświetlanie kopii,
- nofollow - zakazuje botom korzystania z linków umieszczonych na stronie,
- noindex - zakazuje botm wyświetlanie strony w Search Engine Results Page, popularnie nazywanych SERP,
- none - działanie analogiczne do dwóch powyższych,
- unavailable after - zakazuje wyświetlania strony w wyszukiwarce po określonej dacie lub godzinie, sprawdza się gdy treść może ulec zdezaktualizowanej po jakimś wydarzeniu,
- nosnippet - zakazuje wyświetlania w SERPach fragmentu treści lub podglądu filmu, będącego odpowiedzią na zapytanie szukającego,
- indexifembedded - tag łączący się z noindex, czego efektem może być indeksowanie strony przez Google w sytuacji gdy jest ona osadzona w innej witrynie o ile wykorzystano do tego tag iframes.
- Dobrze jest pamiętać o tym, by wyłączyć z ideksacji podstrony niekompletne i pozbawione znaczenia w ujęciu marketingowym. Stosowanie meta tagów robots wymaga praktyki i pewnego wyczucia - zbyt dużo ograniczeń może spowodować problemy z prawidłowym indeksowanie strony, co zaszkodzi jej pozycji.